Friday, May 23, 2008

i predict a riot

jag är helt såld på kaiser chiefs. ett svagt minne av att jag mailat ett note-to-self-mail om att jag borde kolla upp dem (efter lite sedvanligt allmusic.com-surfande) gjorde att jag drog hem två album när jag browsade en kollegas musiksamling innan idag. nu är jag upp över öronen(!) förälskad. soundet väcker ngn sorts genklang i mig, vilket gör att alla låtar känns bekanta, trots att jag aldrig hört dem innan. när folk frågar mig vad jag lyssnar på är det alltid så svårt att svara. det blir antingen en uppradning av musikgenrer som jag är svag för, eller namedropping av banden jag lyssnar mest på (där jag ändå glömmer bort de mest uppenbara). inte som för 7 år sen, när jag BARA lyssnade på synth. nu är det en salig blandning. ett givet svar är naturligtvis: jag lyssnar på _bra_ musik. givet, men inte särskilt informativt.
nu vet jag vad jag ska svara: om du blandar det jag är svagast för och lyssnar mest på, får du kaiser chiefs.
(det kan också vara förälskelsen som pratar nu. om en vecka kanske jag tröttnat och då stämmer det inte alls längre. men just nu känns det så. som om jag hittat hem.)

2 comments:

jenny said...

storasyster säger oxå att hon lyssnar på bra musik :)

PixPica said...

"employment" rules. trodde dock att du redan var hooked för länge sen som jag, för det är ju _bra_ musik =)