Wednesday, February 20, 2008

sömn och stress

är hemma från jobbet idag, pga migrän/stark huvudvärk.
tycker huvudvärken kommer oftare nu igen och funderar över om det beror på stress eller det faktum att mina sömnproblem är på tillbakagång. gick in på netdoktor.se för att kolla in stress/utbrändhet, inte med mig själv i åtanke, men när jag ändå var där kunde jag inte låta bli att ta ett stresstest. känner mig lite stressad ibland, i bemärkelsen "inte hinna med allt jag vill", men inte mer än så. andra anser att jag utan tvekan är stressad och borde se upp innan det går överstyr. det är ju det här med att avfärda saker när det gäller en själv, som man reagerat (och reagerar) över om det gäller ngn annan.
mitt resultat blev:
--
Stressad

Du är stressad och har svårt att koppla av. Fundera på orsakerna, eftersom stress i längden är direkt hälsofarligt. Börja ditt nya avslappnade liv i dag. Försök att inte oroa dig för så mycket, acceptera förändringar och se misstag som erfarenheter. Ta itu med eventuella rädslor och fobier. Stress beror ofta på att man inte är nöjd med sig själv som person och att man ställer för höga krav på sig själv. Försök att sänka kraven, acceptera dig själv som du är och se till att få tid till saker och personer du tycker om. Avslappnande sysselsättningar som till exempel att läsa en bok, lyssna på musik, laga mat, promenera eller pyssla i hemmet kan hjälpa dig att varva ner, tänka positivt och stanna "ekorrhjulet". Om du inte kan få bukt med dina problem på egen hand, bör du överväga professionell hjälp.
--

det kanske ska tilläggas att jag är väldigt skeptiskt inställd till sådana här tester. de är naturligtvis otroligt generaliserade, förenklade och populärvetenskapliga. i vilket fall som helst så stämmer väl beskrivningen ganska bra in på hur jag mår just nu. samtidigt är det klart jag fick någorlunda hög poäng, en hel del av påståendena beskriver ju min personlighet, eller det som jag räknar som personlighetsdrag hos mig själv. saker som inte bara stämmer nu, utan som har varit på det sättet länge.
- jag _har_ svårt att hantera motgångar.
- jag _har_ svårt att somna och känner mig sällan utsövd, men är heller inte trött när jag borde/behöver sova.
- jag _har_ svårt att säga nej till folk.
- jag _känner mig_ missnöjd med mina prestationer
- jag _stressar_ upp mig för småsaker
vissa saker har varit så så länge jag kan minnas, andra sen högstadiet. betyder det att jag har varit stressad sen dess? äh, screw this, orkar inte tänka när huvudet bultar.

No comments: