Friday, July 23, 2010

Tid

Jag har läst ovanligt många böcker på sista tiden. Ovanligt många böcker med nya mått mätt det vill säga. Det nya måttet som började gälla 2009-03-21, när L föddes och gjorde anspråk på all den här öppna och tomma tiden som tidigare bara svävade omkring varje dag och kunde användas till att läsa. Nu när L är större och faktiskt inte kräver total uppmärksamhet 24/7 och (nästan alltid) har en fin och stabil sovrutin som betyder att från och med någonstans mellan 19-20 på kvällen till mellan 05:30 och 06:00 nästa morgon är vi fria att göra vad vi vill, så länge ngn av oss stannar hemma och kan stoppa in nappen ifall det skulle behövas. Men det handlar inte bara om tid, det handlar också om att finna ro att sätta sig ner och läsa, trots att det finns tusen andra saker som behöver bli gjorda.

Här är verkligen en sak som förändrades för mig när jag blev förälder. Innan L hade jag ingen som helst förståelse för varför min egen mamma aldrig kan sitta stilla en längre stund, utan ständigt ska gå omkring och fixa. Finns det inte saker att fixa så uppfinner hon dem: varför inte passa på att tvätta lite (för det finns ju alltid mer saker som ska tvättas), eller varför inte laga middagar som sedan kan frysas in och användas som matlåda en annan dag? Annars kan en alltid polera diskbänken och spisen, det kan inte göras för många ggr. Den här besattheten av att FIXA (som också sträcker sig till sina barns hem, när hon är på besök) har jag många ggr blivit galen på. Ta det lugnt! Sätt dig ner och andas lite. Vad som helst. Men så anledde L och helt plötsligt var det jag som, så fort mina händer blev fria, ställde mig och diskade frivilligt, trots att det inte var så mkt disk. Jag som aldrig brukade diska ens en gång om dagen tidigare diskar nu så fort jag får tillfälle, och samma sak gäller annat fixande. Jag uppfinner inte nya saker att fixa dock, där drar jag gränsen. Men jag fattar nu. Jag fattar varför en springer omkring och styr upp allt så fort en får en ledig minut. För det blir så mkt enklare då. För annars står en där, senare på dagen, med en skrikig L som vill vara i ens famn samtidigt som en ska fixa mat och så finns det ingen ren tallrik, eller inga rena skedar. Och så måste en diska OCKSÅ, förutom trösta, bära och laga mat. Att förbereda underlättar så otroligt mkt. Så jag fattar. Men jag kämpar för att hålla det på en bra nivå. Kanske betyder det större antalet lästa böcker att jag börjar lyckas koppla bort fixandet och bara ta det lugnt ibland.. Jag hoppas det.

No comments: